Strona Główna Epoki i style Biżuteria renesansowa cz. II: Kamienie i surowce

Biżuteria renesansowa cz. II: Kamienie i surowce

2851

Wiek XVI zapisał się w historii, jako okres napływu kamieni szlachetnych do Europy

Wisior, Anglia 1540-1560 rok

W XVI w. napływ kamieni szlachetnych do Europy stał się większy, niż kiedykolwiek wcześniej. W 1494 r., portugalski żeglarz Vasco da Gama znalazł bezpośrednią drogę morską do Indii. Napływ diamentów do Europy wzrósł ogromnie, a Lizbona zastąpiła Wenecję, która dotąd była centrum handlu kamieniami. Od około 1500 r. główne centrum szlifowania diamentów przeniosło się z powodów zamulenia morza przy brzegu i braku dostępu do portu z Brugii do Antwerpii. Z powodu wojen duńskich państw – miast, przemysł ten przeniósł się częściowo do Amsterdamu, gdzie rozwijał się i trwał do XX w. Zanim opracowano szlif rozety, stosowano szlif tablicowy.

Bogato zdobiony, złoty pierścień

Kolorowe kamienie nadal były bardzo popularne, a szafir, rubin i szmaragd stały się najbardziej poszukiwanymi kamieniami. W renesansie birmańskie rubiny były bardzo cenione ze względu na ich najlepszy kolor, a popularne też wówczas perły uzyskiwano głównie z Zatoki Perskiej.

Zdjęcie po lewej: brosza, około 1600 rok

Poza Lizboną, również Barcelona stała się ważnym ośrodkiem handlu kolorowymi kamieniami (po grabieży Ameryki Południowej przez Hiszpanów i Portugalczyków). Głównym źródłem kamieni szlachetnych oraz srebra i złota były azteckie oraz inkaskie świątynie i grobowce. Jednak w połowie XVI w., kiedy Hiszpanie nie odnajdowali już kolejnych źródeł pozyskiwania szmaragdów, założyli w Kolumbii kopalnie, które do dziś dostarczają najsłynniejszych szmaragdów. Portugalczycy kolonizujący Sri Lankę mieli bezpośredni dostęp do złóż korundu na wyspie.

Zdjęcie poniżej: brosza z ptakiem, 1420-1450 rok


Produkcja imitacji kamieni szlachetnych rozkwitła. Kamienie szklane, foliowanie i produkcja dubletów były powszechną praktyką. Imitacje diamentów ze szkła, kryształu górskiego lub bezbarwnego cyrkonu weszły na rynek z dużym powodzeniem. Produkcja imitacji pereł stała się dość dużym problemem w Wenecji – ustawodawcy miasta nakładali ciężkie wyroki na fałszerzy: 10 lat wygnania i utratę prawej ręki.

Brosza z motywem kwiatowym

Emaliowana zawieszka z rubinami, szmaragdami i perłą

Naszyjnik z perłami i złotem

Wisior z Herkulesem z barokową perłą, Francja 1540 rok

Oliwia Gozdek

źródła:

www.langantiques.com/university/index.php/Renaissance_Jewelry

www.vam.ac.uk

www.pinterest.com

Przeczytaj także:

Biżuteria renesansowa cz.I: Biżuteria, a sztuka renesansowa

BRAK KOMENTARZY

Odpowiedz