Strona Główna Epoki i style

Wężowa bransoleta kaprysem ekscentrycznej aktorki

3916

Był rok 1898. Czeski malarz Alfons Mucha stworzył plakat zapowiadający premierę teatralną spektaklu Medea. Sarah Bernhardt, odtwórczyni głównej roli, zapragnęła by jej przedramię zdobiła bransoleta, którą artysta namalował na plakacie.




W ten sposób powstała fantastyczna biżuteria z motywem węża, autorstwa dwóch wielkich twórców, Alfonsa Muchy i jubilera Georges Fouquet. Choć ten wspaniały, artystyczny duet nie pracował ze sobą zbyt długo, bo tylko niecałe trzy lata, to zdążył stworzyć niezwykłe precjoza.

Fouquet, opierając się na wzorach Muchy, stworzył niesamowitą linię biżuterii, która uświetniła wystawę World Fair w Paryżu w 1900 roku.
Georges Fouquet urodził się w 1862 roku, był synem paryskiego jubilera i złotnika. Przeszedł do historii jako wielki mistrz Art Nuovea, był również czołowym przedstawicielem Art Deco.

W miarę rozwoju własnego warsztatu, komponował biżuteryjne dzieła, które w niepowtarzalny sposób łączyły w sobie klasyczny styl z geometrycznymi formami.
Biżuteria Fouqueta z okresu jego fascynacji stylem Art Nouveaum charakteryzowała się eksplozją barw oraz wijącymi liniami. Ogromną inspiracją dla artysty była przyroda. Motywy owadów- motyla czy ważki, na biżuterii stały się niemal znakiem rozpoznawczym biżuterii Georges Fouqueta.
Artysta, jako jeden z pierwszych jubilerów, zaczął tworzyć pierścienie, kolczyki i naszyjniki, wykorzystując takie kamienie jak onyks, jadeit, topaz, akwamaryn czy koral.

Aurelia Sawicka/ks
Fot.babylonbaroque.wordpress.com/georgeeliot.wordpress.com