Strona Główna Mistrzowie i dzieła

Kultowe baleriny

1628

Początki kultowych broszek Van Clif & Arpels zrodziły się z artystycznej współpracy Maurice Duvalet, urodzonego we Francji projektanta, który przeprowadził się do Ameryki z Francji pod koniec pierwszej wojny światowej, a producentem Johnem Rubelem, który również przeniósł się do Ameryki z Paryża.
Badając różne formy baletu, Duvalet malował szkic po szkicu, aż wreszcie ukształtował pierwszą grupę baletnic, której błyszczące twarze były zawsze reprezentowane przez diament w szlifie rozetowym. Inspiracją był obraz La Camargo Dancing, namalowany około 1730 roku przez Nicolasa Lancret. Ten sam rodzaj diamentu występował również w „kostiumach” broszek, a także rubiny, szmaragdy i szafiry zamontowane w platynie.
Broszka Camargo (na zdjęciu po lewej), wykonana w 1942 roku, łączy w sobie platynę, diamenty, rubiny i szmaragdy, w klasycznym dla Van Cleef & Arpels wzornictwie baletowym.
Broszki baleriny były produkowane we wczesnych latach 40. XX-wieku, kiedy Ameryka wyłoniła się z Wielkiego Kryzysu. Wytwory zostały entuzjastycznie przyjęte przez zamożnych klientów amerykańskich, którzy widzieli w lekkości baletnic nadzieję na lepsze dni w przyszłości.


Złoto-rubinowa broszka francuska, wykonana około 1945 roku
Równym powodzeniem broszki cieszyły się we Francji, gdzie były produkowane aż do końca lat 60. Francuskie broszki różniły się od amerykańskich odpowiedników. Były rzeźbione w złocie, zawierały głównie rubiny, szafiry i turkusy. Rzadko kiedy diamenty.


Broszka autorstwa Van Cleef & Arpels sprzedana za 289.000 USD przez dom aukcyjny Sotheby w Nowym Jorku w dniu 17 kwietnia 2008 roku.
Ta broszka balerina jest szafirowo-diamentowa. Diamentowa spódnica wygląda, jakby lekko kołysała się w powietrzu podczas figur baletowych. W samym środku broszki promieniuje niebieski szafir o wadze około 3,75 karatów.
Rafał Badowski

Źródło: jewelsdujour.com
Fot. Christie’s, Sotheby