Wąż jest bardzo starym motywem w sztuce, także w biżuterii. Jest symbolem, znanym od najdawniejszych lat, we wszystkich kulturach. Jego najpowszechniejsze znaczenie to znak sił kosmicznych i nieśmiertelności, ze względu na siłę regeneracji, odradzania się (wąż zrzuca skórę, by wytworzyć nową) oraz symbol wiecznej miłości. Zgodnie z Biblią, wąż jest symbolem pokusy, ale i mądrości „Bądźcie mądrzy jako węże” (Ew. wg Mateusza – 10,16).
zdj. Autentyczna wiktoriańska kopia pierścionka zaręczynowego królowej Wiktorii
Motyw ten zaczął zyskiwać na popularności od początków XIX w., gdy w 1839 roku książę Albert wręczył królowej Wiktorii pierścionek zaręczynowy w kształcie węża.
zdj. Frédéric Boucheron
Jego wielkie odrodzenie jako tematu biżuterii, nastąpiło za sprawą Frédérica Boucherona, który w 1888 roku, wyjeżdżając w daleką podróż, podarował swojej żonie Gabrielle, naszyjnik w formie węża, mający chronić ukochaną podczas jego nieobecności.
zdj. Naszyjnik – wąż podarowany Gabrielle
Odtąd stał się symbolem miłości i talizmanem ochronnym oraz otrzymał status charakterystycznego dla marki motywu. W 1878 roku pojawiły się pierwsze projekty biżuterii z motywem węża o komercyjnym przeznaczeniu. Wąż po dziś dzień jest tematem wielu kolekcji biżuteryjnych i fundamentem stylu Boucheron, a także nieprzemijającym jubilerskim trendem.
zdj. Wężowa iluminacja butiku Bulgari, Nowy Jork 2013 r.
A oto biżuteria z motywem węża z Galerii Biżubazaar:
Oliwia Gozdek
Źródła:
Boucheron – historia legendarnej marki: Frédéric Boucheron – wizjoner jubilerstwa
https://www.etsy.com/listing/84597413/rare-antique-victorian-emerald-diamond
zdjęcie: kings1912.com